Een nulpraktijk starten met MediKIT
Job van Nistelrooij (34) en Anouk Velthuis (35) besloten negen maanden geleden samen een nieuwe huisartsenpraktijk op te richten. Zonder personeel, alleen met z’n tweeën, bouwen ze hun praktijk stap voor stap op. Van het ontvangen van patiënten tot de volledige administratie.
“We zijn een nulpraktijk, dus dat betekent dat we op dit moment nog geen personeel hebben. Dus we zijn met z'n tweeën en doen ook alles met z'n tweeën.” – Job
De keuze voor MediKIT
Voor Anouk stond al snel vast dat een nieuw HIS overzichtelijk en snel moest zijn. In hun praktijk, waar ze vaak patiëntgegevens opzoeken en informatie teruglezen, is gebruiksgemak onmisbaar.
“De onderdelen die voor mij heel erg belangrijk zijn in een HIS zijn met name dat het overzichtelijk is en dat je dingen snel kan vinden. We moeten als huisarts regelmatig patiëntgegevens opzoeken of bepaalde informatie over bepaalde patiënten en daar wil je niet te lang mee bezig zijn.” – Anouk
MediKIT bleek daarin te voorzien: het systeem voelt intuïtief aan en helpt hen om zonder frustratie door te werken.
“Ik hoef nooit ergens iets te zoeken of ik vind nooit iets op een plek waar ik denk wat raar dat het hier staat. Het is altijd heel logisch.” – Job
Bekijk de ervaring van Job en Anouk in de video
Ondersteuning bij de start
Als startende nulpraktijk liepen Job en Anouk tegen specifieke uitdagingen aan. Zo kregen ze in het begin maar liefst 300 dossiers over van andere praktijken.
“Daar heeft MediKIT meegeholpen om die allemaal netjes over te zetten, in te laden.” – Job
Ook financieel dacht MediKIT mee. Omdat er op dag één nog geen inkomsten zijn, keken ze samen naar oplossingen om de start werkbaar te maken.
“Er werd heel erg meegedacht bij mijn situatie en dat miste ik bij vooral een van de andere aanbieders. Dat was gewoon van: we hebben eigenlijk geen format voor een nulpraktijk, zoek maar uit. Ja, daar kan ik niet zoveel mee.” – Job
Overzichtelijk en flexibel werken
Het gebruiksgemak van MediKIT wordt ook zichtbaar in de vormgeving en de manier van werken. Waar andere systemen chaotisch ogen, ervaren Job en Anouk MediKIT als helder en logisch.
“Ik vind vooral dat het qua vormgeving gewoon echt overzichtelijk is en makkelijk. Waar andere systemen qua vormgeving chaotisch zijn, vind ik dat bij MediKIT niet.” – Anouk
Daarnaast waarderen ze het webbased werken: overal en altijd toegang tot het HIS.
“Ik kan mijn laptop overal mee naartoe nemen en ook als ik dienst heb of thuis ben gewoon werken. Dat vind ik echt heel belangrijk en dat heeft veel impact.” – Anouk
Slimme workflows en koppelingen
De dagelijkse workflow verloopt volgens Anouk eenvoudig en intuïtief. Het automatisch opslaan van meetwaarden maakt bijvoorbeeld dat medische gegevens altijd goed terug te vinden zijn.
“Ook bijvoorbeeld het wegschrijven van de meetwaarde niet als platte tekst maar als meetwaarde. Dan kun je gewoon terugzien: hé, wat was vorige keer de bloeddruk? Dan hoef je niet helemaal terug te scrollen. Het staat allemaal heel makkelijk en logisch neergezet.” – Anouk
Ook de koppelingen met de apotheek en digitale consulten maken verschil in de praktijkvoering.
“Bij de post kan ik meteen acties uitzetten: een episode aanmaken, een verrichting eraan koppelen of een afspraak maken. Dat scheelt zoveel tijd. Dat heeft echt veel impact.” – Anouk
Het beste wat er nu is
Voor Job, en Anouk, staat het vast en is de conclusie duidelijk: MediKIT sluit perfect aan bij wat hun praktijk nodig heeft.
“Ik vind het nu het beste wat er is in Nederland.” – Job
Wil je weten hoe MediKIT jouw praktijk kan helpen starten of groeien?
Plan vrijblijvend een demo in.